Superfood - Reisverslag uit Cuzco, Peru van roos brens - WaarBenJij.nu Superfood - Reisverslag uit Cuzco, Peru van roos brens - WaarBenJij.nu

Superfood

Blijf op de hoogte en volg roos

28 Januari 2014 | Peru, Cuzco

Quinoa, granola, maca, chia, stevia, kiwicha, soya, noni, aloë, allemaal superfood wat menigeen in Nederland sinds een jaar of wat gulzig naar binnen werkt . In Peru al eeuwen lang het eten voor de gewone man. ´Cereales Andinos´ prijkt op vele verpakkingen, of ´het voedsel van de Inka´. Het wordt gebruikt in het ontbijt, de lunch, het avondmaal, tussendoortjes en drinken. Je vindt hier geen markt waar geen kraam is waar dit in allerlei vorm verkocht wordt ; vers, gedroogd, gemalen en vele andere vormen. Misschien is het wel vanwege super voedzame producten dat eigenlijk alle Peruanen zo stevig gebouwd zijn en mega sterk tot op hoge leeftijd. Ze sjouwen met alles, overal naar toe, maakt niet uit hoe zwaar. Alles op de rug en lopen maar.

Sowieso trekt de Peruaanse keuken steeds meer de aadacht van de Westerse wereld. Met zoveel meer smaken, condimenten, salsas en soorten dan je je kan voorstellen. Een paar weken geleden werd er zelfs live in de uitzending van De Wereld Draait Door ´cheviche´ gemaakt. Dat was op de haute cuisine manier, maar des al niet te min de Peruaanse keuken stijgt in populairiteit.
Opzich een mooie ontwikkeling, maar het heeft ook een andere kant. Door de groeiende vraag naar bijvoorbeeld quinoa in Europa en de Verenigde Staten blijft er minder over voor eigen gebruik en daardoor stijgen hier de prijzen. Misschien is het een leuk idee om een paar Nederlandse tulpenvelden leeg te maken en ze te gebruiken voor de teelt van bijvoorbeeld quinoa. Hadden we nou alleen nog maar Andesachtigebergen….

• 28 Januari 2014 - 20:15

Willem:

Roos,
    Allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag. Zal best wel bijzonder geweest zijn. Nav je reisverslag, het klinkt allemaal goed en smaakvol. Maar och, erwtensoep is ook lekker en het begint hier al een beetje koud te worden dus wie weet ...........

• 28 Januari 2014 - 21:38

Syl En Anton:

Kijk dus....Edwin opent in Broek zijn restaurant 'de Peruaanse keuken'. Weiland genoeg om hier het een en ander te verbouwen....

• 28 Januari 2014 - 23:12

Ruud En Annemiek:

Ha Roos en Edwin,
    Ja, 's lands wijs 's lands eer.....maar die quinoa lijkt ons wel wat. Zelfs AH verkoopt het en er is een heus kookboek met quinoa gerechten.
    Ik ga het doorgeven aan de mensen die we kennen met een glutenallergie.
    En die tulpen, ja, die worden natuurlijk geëxporteerd.....voor eigen gebruik quinoa telen, zal wel weer niet genoeg opleveren. Zullen we beginnen in de achtertuin? Alleen de tropische temperaturen moeten we dan nog even nabootsen! Ach, waar een wil is, is een weg.
    Overigens, ik ging er altijd vanuit dat de bouw van de "Aarsmannen" te maken had met de afkomst, nl slagerfamilie met veel vlees en melkproducten. Nu ik jouw relaas lees, blijken er nog andere mogelijkheden te zijn!
    Geniet lekker....liefs, Ruud en Annemiek.

• 29 Januari 2014 - 20:49

Willy Leijnse:

Ha Rozeknop,
    Dank voor je leuke Peruaanse kaart met markttaferelen, misschien quinoaverkopers!
    In het zeeuwse alles goed, jammer dat het in Peru veel en hard regent, misschien normaal dit jaargetijde?
    Wel knus dan in jullie huisje!
    dikke knuffel voor jullie van de Brilly's.

• 29 Januari 2014 - 20:50

Willy Leijnse:

Ha Rozeknop,
    Wel knus dan in jullie huisje!
    dikke knuffel voor jullie van de Brilly's.