Geland? - Reisverslag uit Cuzco, Peru van roos brens - WaarBenJij.nu Geland? - Reisverslag uit Cuzco, Peru van roos brens - WaarBenJij.nu

Geland?

Blijf op de hoogte en volg roos

03 April 2015 | Peru, Cuzco

Zo we zijn inmiddels drie weken verder en ik zit er helemaal in... in het niets doen. Nee hoor, eigenlijk ging het me de vorige keer beter af heb ik het gevoel.
We zijn nu in Ica, bij de familie van Edwin, en daar ligt altijd het toppunt van niets doen. Edwin is druk met z'n organiseren en regelen en de familie doet gewoon haar ding natuurlijk en ik doe niets; een beetje lezen, een beetje breien, een beetje tv kijken, een beetje internet. Tja je moet toch iets...
We zijn hier ivm pasen, semana santa, en het feest dat Edwin voor vandaag had staan. Had staan.... Totdat de gemeente een algehele drooglegging afkondigde! of hoe zeg je dat: als er geen alcohol meer geschonken mag worden en er geen openbare feesten en evenementen mogen worden georganiseerd. Oh oh oh die overheden hier, daar snap ik toch maar weinig van. Alles geregeld; locatie, dj's, verkoop van tickets, gasten, drank, bekers, bus tickets voor de dj's, hotel overnachtingen, etc etc, maar dat kon allemaal niet doorgaan. Nu is het geheel verplaatst naar morgen (zaterdag), want dan is de drooglegging na 2 uur 's middags weer opgeheven. Huh?
En dit alles omwille van Pasen.... Semana Santa in Peru. Het pasen vieren zoals bij ons op zondag (en maandag) met chocolade-eieren, -hazen, -kippen, en een paasontbijt, of paaslunch of paasdiner in een groot kindvriendelijk restaurant in de stad, dat kennen ze hier niet.
Hier gaat het om Witte donderdag en Goede vrijdag. Dan wordt de lokale Jezus van z'n kruis gehaald, schoongemaakt, aangekleed, mooi gemaakt, en 24 uur rondgedragen door de stad, de grootste processie van het jaar. En iedereen gaat kijken en naar de kerk. Maar niet in huize Edwin, want ik heb echt nog helemaal niets meegekregen van het geheel haha. Dus heb ik, toen ik even internet had, op uitzendinggemist.nl (love it!) maar gekeken naar de Passion. Gewoon, lekker makkelijk, de Nederlandse variant op dit geheel. Fijn uitgelegd door Robbert ten Brink en heerlijk herkenbaar met al die BN'ers in de hoofdrol. Toch nog een beetje Pasen ;)

Maar genoeg daarover, zondag (over 2 dagen) ga ik weer terug naar Cusco. Edwin komt dan een dag of 2 later. Ik ga vast omdat ik aan de slag ga bij een school voor kinderen met een verstandelijke beperking. Ik ben hier vorig jaar mee in contact gekomen. Nu hebben ze een tweede project waarin ze onderwijs bieden aan tieners en jong volwassenen met een verstandelijke beperking. Ze hebben d.m.v. donaties (oa. door donaties van mijn vriend Dirk van de 99%ride) een tweede gebouw kunnen bemachtigen en dat in kunnen richten met een hotelkamertje, een restaurantje, een keuken en meer van dit soort praktijk lokalen waarin de kinderen praktische en zelfs werk gerelateerde vaardigheden kunnen oefenen. Ik heb ooit stage gelopen op een soort gelijke school in Amsterdam en kon daar bijdrage aan een leermethode voor deze kinderen die (veelal) niet kunnen lezen en schrijven. Het lijkt me leuk om zoiets ook hier te kunnen doen, maar ik ga eerst eens even kijken wat haalbaar is. Wat zijn de voorzieningen en methodes die ze nu al gebruiken en wat is het niveau van de kinderen.

Nou ik wens iedereen een "zalig pasen" en natuurlijk veel plezier met het eieren verven en zoeken!

PS Nynke: het lijkt me heerlijk om verlate paaspost te ontvangen, maar ik heb geen adres waar het naartoe gestuurd kan worden. Het adres waar we wonen werd vorig jaar niet herkend door de Peruaanse post. Syl had me een kaartje gestuurd, maar die is na een kleine rondtour in Peru weer terug gekomen in Broek. Als ik een manier gevonden heb laat ik het weten. En zeg tegen Boaz dat ik de Inca waar we het de laatste keer over hadden, gezien heb in Cusco. Ik ga hem zoeken voor een foto!


  • 03 April 2015 - 18:22

    Syl,en Anton:

    Zo Roosie, je zit er weer helemaal in!!
    Ik ben zo benieuwd wat het werk op de school je gaat brengen.
    Geniet van jouw lieve Edwin!

  • 03 April 2015 - 20:25

    André:

    Nou ja Roos een tijdje niets doen is helemaal niet verkeerd, of zit je liever in je favoriete tijdverdrijf reizen met de bus. In ieder geval ga je binnenkort aan de slag en zal je misschien nog wensen dat je niets hoeft te doen. nou ja ik heb makkelijk praten ik kan ook niet stilzitten dus.... ik heb wel begrip voor je. nou groets aan joe en edwin. dikke kus en ganiet

  • 04 April 2015 - 08:53

    Milene:

    Lieve Roos, wat een fijn uitgebreid verslag van een heel ander leven! Wij zijn hier gewoon aan het beuken want Pasen=drukte. Yara is donkerbruin (je ziet haar sproeten nog nét) uit Indonesië teruggekeerd en Pana zit (in Peruaanse sferen qua activiteit, denk ik) met haar mama op de bank. En verder regent en waait het hier al een eeuwigheid. Omdat de buren van Bang! een soort Berlijnse muur van zwart met grijze picknicktafels hebben opgeworpen zodat het aanzien van ons hele beeldschone terras min of meer verpest is vind ik het deze keer niet eens zo erg: regen dus geen terras. Maar ja, ooit gaat de zon schijnen en dan moet de waarheid onder ogen worden gezien, je zou denken dat er ergere dingen zijn, maar ik kan even niks bedenken.
    Nou lieve Roos, succes op de school, ben benieuwd naar je avonturen daar, liefs van ons allemaal, milene

  • 04 April 2015 - 10:37

    Søs:

    Lieve Roos
    Wat klinkt het weer avontuurlijk allemaal. Hoop dat het goedkomt met het feest...en je nieuwe project.
    veel liefs aan Edwin. Volgende keer vraag ik je geen wol mee te nemen, maar een trui voor me te breien;).
    Kus van Søs, en de rest van Roerstraat.

  • 04 April 2015 - 16:39

    Tatia:

    Hoi Roos,

    Een tijdje geleden dat ik je heb gezien dus ik dacht we gaan je maar opzoeken in Peru. Grapje natuurlijk maar we gaan wel naar Peru. We vertrekken dinsdag 7april en maken dan in 3 weken een rondreis. Komen natuurlijk ook in Cusco. Misschien ben jij daar dan ook en vind je het leuk om even iets af te spreken. We zijn er vrijdag 17 en zaterdag 18 april gaan zondag voor een dag en nacht naar Aguas calientes komen maandag weer terug in Cusco zijn daar dinsdag en gaan woensdag gaan we de jungle in. We zitten in hotel Amerindia Calle chaparro 170 in Cusco zegt de beschrijving.
    Als je trouwens iets weet wat we echt mee moeten nemen en je ziet dit voor dinsdag mail dan s.v.p. het is toch moeilijk om te pakken voor een land dat je niet kent merk ik nu.
    hoop van je te horen.

    groeten Tatia

  • 04 April 2015 - 23:19

    Noor:

    hey lieve roos, leuk om jouw verhaal te lezen. we denken aan je en we hebben vandaag je stadje bezocht en de groetjes gedaan. dikke kus en succes, xxx adri en noor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Daar gaan we weer :)

Bijna 3 maanden Cusco

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2015

Cusco

03 April 2015

Geland?

14 Maart 2015

Onderweg

09 Maart 2015

Ben je er klaar voor?
roos

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 123630

Voorgaande reizen:

03 Januari 2017 - 13 Februari 2017

And again

10 Maart 2015 - 04 Juni 2015

Daar gaan we weer :)

12 December 2013 - 12 Maart 2014

Peru again

25 Juli 2012 - 05 September 2012

Peru con todo la familia

22 Oktober 2011 - 23 November 2011

Peru ziekenbezoek

27 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Zuid-Amerika

14 Augustus 2009 - 14 November 2009

Noorwegen, Oslo

24 Juni 2009 - 02 Augustus 2009

Uganda, Kampala

Landen bezocht: