Safari @ Murchison falls - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van roos brens - WaarBenJij.nu Safari @ Murchison falls - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van roos brens - WaarBenJij.nu

Safari @ Murchison falls

Door: roos

Blijf op de hoogte en volg roos

27 Juli 2009 | Oeganda, Kampala

zo het laatste weekend hier zit er alweer op! en niet zo maar een weekend....safari weekend at Murchison Falls!

vrijdag stonden we op met regen...daar zaten we nou net niet op te wachten. in alle vroegte zijn we met onze "persoonlijke" boda-chauffeur naar het red chilli hostel gegaan. daar waren ook al de nederlandse meiden die we vorig weekend ontmoet hebben, charlot en yrsa. er waren 2 plekken vrijgekomen dus zij konden gezellig met ons mee naar Murchison. om haf 8.30 vertrokken we per safari busje naar Murchison. we waren me zijn zessen en zouden onderweg nog twee mensen oppikken. rond het middaguur kwamen we aan in Masindi, over de helft van de totale afstand. hier hebben we geluncht en met zijn achten gingen we weer op pad. tegen het einde van de middag reden we het gebied binnen. we zagen vrijwel direct dieren, m.n. apen (babboons) en herten/antilopes. we zijn naar de top van de murchison fall gereden. aar hebben we een hike gedaan van zo'n 45 minuten. stelt niet voor zou je denken, maar daar vergis je je in! het was er echt waanzinnig warm en binnen drie minuten was iedereen om uit te wringen. de lucht die van de grond opsteeg was eigenlijk gewoon te heet voor je voeten. maar goed he, toerist ben je of ben je niet dus wij gingen voor het mooie uitzicht en baande ons een weg naar boven. eerlijk is eerlijk, het was een mooi uitzicht, maar vooral de nevel die van de waterval omhoog stoof was lekker verkoelend.
hierna zijn we doorgereden naar het red chilli kamp in het national park. we kregen hier allemaal een schattig klein huisje met twee bedden, niet veel maar prima. over het terrein van het kamp lopen ook dieren, want er staat geen hek omheen. er liepen al zwijnen, maar ook zouden er nijlpaarden kunnen komen rondbanjeren! we hebben heerlijk gegeten (wat we allemaal nog eens extra moesten betalen want dat zal helaas niet bij de prijs van de trip in..). we zijn er allemaal vroeg ingegaan want de volgende ochtend stond ons de gamedrive te wachten waarvoor we om 6.30 exact moesten vertrekken.

zoals gezegd moesten we vroeg op. we namen ontbijt mee in de bus en scheurde naar de pont om de nijl over te steken naar het park. aan de overkant pikte we een ranger op die ons alles kon vertellen over de dieren en die ook wist waar we ze het best konden vinden. het landschap was echt fantastisch, zo waanzinnig uitgestrekt. dat heb ik echt nog nooit gezien. al direct bij binnenkomst zagen we een buffel en olifanten in de verte. wat gek om die beesten zomaar te zien lopen! verder hebben we nog meer buffels gezien, giraffen, apen, vogels, olifanten achter een bosje, heel veel soorten herten, bokken en antilopes en zelfs....LEEUWEN! wauw dat was mooi zeg, en we hadden geluk want de dag er voor waren er helemaal geen leeuwen gespot. de dieren lopen soms gewoon enkele meters bij je vandaan. en dan te bedenken dat (zoals jeroen dat steeds zei) deze dieren daar gewoon leven en niet betaald worden om daar rond te lopen en ons te vermaken.
na zo'n drie tot vier uur rijden zijn we terug gekeerd naar het kamp om te lunchen.
na de lunch hebben we een boottocht gemaakt over de nijl. vanaf het kamp naar onder aan de watervallen. het was erg heet, maar met het windje wat af en toe opstak was het best goed te doen. we hebben echt tientallen nijlpaarden gezien! wat zijn dat een grappige beesten. die liggen de hele dag een beetje in het water te luieren, komen er eens uit om wat te grazen en plonsen er daarna weer lekker in. ook lagen er langs de kant en in het water veel krokodillen. die leken echt net nep. echt de krokodillen van een plaatje, heel onwerkelijk. aangekomen onder aan de waterval waren er natuurlijk weer de nodige toeristische foto momenten. wat voel je je dan erg zeg! man man, tientallen europeanen en amerikanen die allemaal hetzelfde plaatje willen schieten. dat was natuurlijk ook al zo bij de gamedrive, maar daar had ik de beste camera, dus ik heb echt mooie plaatjes kunnen schieten.
na een diner en hangen rond de bar zijn we gaan slapen.
om 8 uur vertrokken we met al onze spullen weer richting kampala, maar onderweg zouden we nog naar een neushoornpark gaan. er zijn in Uganda geen wilde neushoorns meer. die zijn in de burger oorlogen allemaal afgeslacht. in dit park hebben ze zeven neushoorns (waarvan eentje net geboren) uit andere gebieden (waaronder twee uit disney world amerika), waarmee ze een nieuwe populatie willen maken. wanneer het mogelijk is zullen de de beesten uitzetten in de oorspronkelijke leefgebieden. eenmaal in het prak, de rit er naar toe duurde veel langer dan ieder van ons gedacht had, waren er geen rangers beschikbaar om ons rond te leiden. we zijn eerst maar gaan lunchen, achteraf gelukkig dat we dat al hadden gedaan....
na een uur was er een ranger die met ons mee ging. we waren nog geen vijf minuten onder weg en....de bus raakte vast in de modder!! geen beweging meer in te krijgen, die wielen konden alleen nog maar spinnen. net op het moment dat we besloten de bus te gaan duwen brak de hemel open. het kwam echt met bakken naar beneden. iedereen weer gauw terug naar binnen. dan maar wachten tot de regen zou stoppen. n no time wat het pad wat toch al wat modderig was veranderd in een modder rivier, de wielen van de bus stonden tot over de helft onder water. toen de regen ophield zijn we met zijn allen op blote voeten naar buiten gegaan en hebben we verschillende pogingen gedaan om de bus los te krijgen, maar dat lukte niet... de ranger had inmiddels de hulp ingeroepen van de eigenaars van het park. zij kwamen ons met een grote pick-up met 4wheel-drive redden. de pick-up heeft ons achteruit getrokken, vooruit getrokken, we hebben de bus heen en weer geschut, maar niets hielp. ik heb alles op film, dat is wel hilarisch. na drie uur kloten in de brandende zon besloten we toch nog naar de neushoorns te gaan kijken. nou dat was wel de moeite waard hoor. we liepen met onze ranger door het hoge gras, erg scherp ook we hebben onze benen er lekker aan opengehaald. na een minuutje of 10 lopen kwamen we aan bij twee andere rangers die de hele dag achter de neushoorns aanlopen. en daar op ongeveer 10 meter afstand stonden ze, twee vrouwtjes en een mannetje. wat indrukwekkend zeg! van die enorme oerbeesten zo dichtbij.
na de neushoorns zijn we teruggegaan naar onze bus die nog steeds vast zat en hebben we onze spullen gepakt. ondertussen was er alternatief vervoer geregeld, een prive matatu bracht ons terug naar kampala, waar we veel later dan gepland, om half 9 aankwamen. we hebben gegeten in het hostel en hebben afscheid genomen van charlot en yrsa. het was een mooi laatste weekend.

vandaag zijn we weer naar Dawn, het tehuis geweest. we waren erg moe dus de dag duurde wat lang. nog maar een paar dagen en dan gaan we echt weer naar huis. dat vinden ze erg jammer bij dawn, wij ook. ik hoop dat we met het tehuis in contact kunnen blijven en dat we in de toekomst nog wat voor ze kunnen betekenen.

dit is waarschijnlijk mijn laatste bericht vanuit Uganda. ook zet ik de laatste foto's online op www.picturetrail.com/klaproosje

tot gauw allemaal en laat nog ff een berichtje achter.

x roos

• 28 Juli 2009 - 09:32

Anton En Syl:

meiden meiden wat is dit een prachtige indrukwekkende reis. En wat leuk dat je onderweg ook van die ondernemende meiden tegen komt. We zijn zo ontzettend trots op jullie.