PC - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van roos brens - WaarBenJij.nu PC - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van roos brens - WaarBenJij.nu

PC

Door: roos

Blijf op de hoogte en volg roos

30 Maart 2011 | Panama, Panama-stad

time flies when you're having fun!
dat lijkt wel de meest gebruikte uitspraak onder de reizigers. en het is ook echt zo! ik ben nu 2 maanden onderweg en 4 landen verder. nog ruim 2 maanden en 4 landen te gaan om vervolgens begin juni terug te zijn in amsterdam!

na Boquete zijn dennis en ik in een keer door gereisd naar Panama stad. het plaatsje waar we wilde stoppen bleek alleen maar hotels te hebben van 40 dollar of meer, dus we zijn snel weer in de bus geprongen en hebben de interamericana snelweg verder naar beneden gevolgd. aangekoomen in de stad, zonder reservering van een hostel, in de taxi gesprongen naar het beste hostel van de stad; luna's castle. daar aangekomen bleek het vol! het hoogseizoen is aangebroken en er was een festival gaande waardoor alle bedden bezet waren. op naar het volgende hostel... ook vol! verwezen naar een hotel in de buurt voor 15 dollar pp, prima! de volgende dag toch maar terug gegaan naar het 2e hostel dat we probeerde, mamallena. gelukkig hadde ze nu wel plek. en feit is, dat ik hier nu nog steeds met veel plezier zit.

Panama stad is een stad die ooit, heel lang geleden, totaal geplunderd en leeggeroofd is door piraten. na het opnieuw opbouwen van de stad is er nooit meer een echt stadscentrum ontstaan, waardoor het nu bestaat uit allemaal aaneengesloten wijken met een eigen "functie". de wijk waar ik zit is tussen het dure bella vista (medisch- en zakencentrum) en het oude casco viejo. het hostel is op de hoek van de grote doorgaande weg, waar ik zo op een van de vele gekleurde en luidruchtige bussen kan springen die mij voor 25 ct overal naar toe brengt. in de omliggende straatjes zijn veel super cheape (in de goede en slechte zin van het woord) restaurantjes en eetgelegenheden waar je voor 3 of 4 dollar een bord vol eten krijgt. als je een avondje wat luxer wil kan dat ook, want coor 5 of 6 dollar heb je al een heuze italiaanse pasta!

de eerste dagen met dennis de touristische bezienswaardigheden bezocht en lekker rondgewandeld in de stad. we zijn naar de ruines van het oude panama geweest, hebben het panama kanaal gezien, hebben rond gelopen in het koloniale casco viejo en zijn wezen shoppen in een reuzen mall. hoogtepunt in dit rijtje is toch wel het bezoek aan en de zaak COPA. deze vliegtuigmaatschappij heeft me een ticket laten kopen wat ik eigenijk helemaal niet nodig had en vooral niet wilde. om de refund procedure te starten moest ik langskomen bij een van de vele kantoortjes in PC, gewapend met de emails en het ticket. het eerste bezoek leek makkelijk: ik keeg een man aan de telefoon in het kantoor die vertelde dat ik sowieso een tegoedbon kon krijgen, als ik geld wilde moets ik langs gaan op hhet hoofdkantoor. plan voor de volgende dag. op een enigzinsrustige ochtend (in vergelijking met de ochtend ervoor) per bus en taxi afgereisd naar het hoofdkantoor buiten het centrum van de stad. daar aangekomen was het kantoor dicht en de taxi al weg. bleek dat het een ingevoegde nationale rouwdag was ivm de begrafenis van een ex vice president ofzo... heb ik weer! onverrichterzaken weer terug. 3x is scheepsrecht zou je denken dus ik vol goede moed weer naar het kantoor. nu wel open! te hopen het kantoor met geld in mn klauwtjes te verlaten was misschien wat erg optimistisch, maar een onwetende dame achter de balie en een compleet onderzoek met een wachttijd van 10 dagen is ook weer niet waar ik op gehoopt had.

aan het einde van de week is dennis verder gereisd en ik ben gebleven in de hoop wat e horen van copa en misschien naar de san blas eilanden te kunnen.
ik ben met jack een australische jongen naar het nationaal park in de stad geweest en heb gewandeld. we zijn met nog een amerikaan en een noor naar een theater feest geweest genaamd de Dali temptation, inclusief een snorren feest.
bij toeval hoorde ik mensen een tripje naar san blas regelen en ik dacht i vraag gewoon of ik mee kan. en dat kon! de san blas eilanden zijn een paar honderd eilanden voor de caribische kust van panama. varierend van een hoop zand met 1 palm boom tot kleine doorpjes met een school en gezondheidscentrum. twee dagen heb ik genoten van het niets doen, de zon, de zee, het strand, het varen en de prachtige Kuna Yala indianen. de kuna vrouwen lopen elke dag nog in hun traditionele kleding met hele mooie sieraden om armen en benen. de mannen en kinderen lopen echter in moderne kleding of gewoon de hele dag in hun zwembroek, of de kids gewoon naakt... wat heb je ook meer nodig wanneer je op een onbewoond eiland leeft!

nog geen nieuws van COPA maar wel een ticket naar Peru!! morgen vlieg ik naar lima en ga ik me uitleven in dit naar verwachting prachtige land.
nu nog even genieten van mn laatste avondje hier en de bbq van de gekke israelier met hanenkam!

foor foto's kijk op:
http://www.facebook.com/album.php?aid=66705&id=100000205336992&l=da5ed7a16c

  • 31 Maart 2011 - 14:08

    Syl En Ant:

    nou meissie blijf vooral zulke leuke dingen doen en de rest van de tijd vliegt nog harder.Hier begint gelukkig de lente dus ook wij zijn steeds meer buiten. Houvanjou!!!

  • 31 Maart 2011 - 19:24

    Ome Willem:

    Roos,
    Weer met veel plezier je verslag gelezen. Soms wel lastig zonder hoofdletters, maar gelukkig wel met punten (ik blijf toch gewoon meester!!!) Wat maak jij veel mee. Nou naar midden amerika nu naar Zuid-Amerika. Wat een reis!! Wouw!! Ik ben wel een beetje jalours. geniet er van. En trap er niet meer in want je krijgt je geld niet of moeilijk terug.

  • 01 April 2011 - 03:01

    Jolanda - San Blas:

    hahaha roos, ik zit te kijken op waarbenjij.nu om ideetjes op te doen wat we verder nog in Panama willen doen naast de standaard dingen, stuit ik ineens op jouw blog te grappig!!! xxx Jolanda

  • 03 April 2011 - 18:51

    Anne-Marlijn:

    Ha Roosje!
    YEah ik kon der weer helemaal tegenaan, na dat ik met je geskyped had!! Ik rijd de laatste tijd bij je in de buurt.. en dan schiet er toch steeds even door mn hoofd, kon ik maar even een kopje thee bij je drinken;)

    Ik heb weer genoten van je verhaal! Je bent een echte reizigster! Veel plezier in Peruu!!

    Liefs AM

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2011

is weer thuis!

12 Juni 2011

aan alles komt een eind!

10 Mei 2011

Peru...

19 April 2011

Lama´s, cavia´s, Machu Picchu, busreizen en Edwin

30 Maart 2011

PC
roos

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 123771

Voorgaande reizen:

03 Januari 2017 - 13 Februari 2017

And again

10 Maart 2015 - 04 Juni 2015

Daar gaan we weer :)

12 December 2013 - 12 Maart 2014

Peru again

25 Juli 2012 - 05 September 2012

Peru con todo la familia

22 Oktober 2011 - 23 November 2011

Peru ziekenbezoek

27 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Zuid-Amerika

14 Augustus 2009 - 14 November 2009

Noorwegen, Oslo

24 Juni 2009 - 02 Augustus 2009

Uganda, Kampala

Landen bezocht: