Met de bus - Reisverslag uit Arequipa, Peru van roos brens - WaarBenJij.nu Met de bus - Reisverslag uit Arequipa, Peru van roos brens - WaarBenJij.nu

Met de bus

Blijf op de hoogte en volg roos

05 Augustus 2012 | Peru, Arequipa

Zo, na Lima kwamen we na 4,5 uur rijden naar het zuiden, met de luxe bus van Cruz del Sur aan in Ica, waar Kaj en Bram ons al opwachtten. Edwin had op het nippertje nog een hotelkamer weten te scoren. Alles was voolgeboekt en ontzettend duur vanwege de nationale feestdag die dag. In Ica en Huacachina (verhouding Amsterdam Broek in Waterland) weinig feest overdag en geen militaire parades zoals in Lima wel het geval was. In Huacachina zou s avonds het feest los barsten in de grootste club van het dorpje wat in een oase in de woestijn van Peru ligt. Na een biertje met Kresley, een van Edwins zussen, bij hun thuis gingen Kaj, Bram, Kresley en ik naar de club om met name naar Edwins draaikunsten te luisteren. Het was druk en warm en er stond een hele rij (rijke, jonge) Peruanen die graag naar binnen wilden. Wij kregen een plaatsje in het VIP gedeelte en ik keek mijn ogen uit naar de jonge, enigzins europees ogende peruanen die daar volledig los gingen, met flessen black label aan de haal gingen en het geld flink lieten rollen! Technische mankementen zorgde ervoor dat Edwins draaisessie niet doorging, heel jammer. Maar voor de jongens was het feest daarmee niet afgelopen. ze waren bij een groep feestende meiden getrokken en vielen erg in de smaak! ;)
Huacachina is een mooie oase zoals ik al zei en overdag heerlijk wam. Kaj en Bram hebben gesandboard en met Ant en Syl heb ik de enorm hoge duinen beklommen voor een adembenemend uitzicht over de woestijn. We hebben met zn allen een trip gemaakt naar de Ballestas Islands, ook wel de kleine Galapagos genoemd vanwege het eigen milieu. Veel vogels, maar ook zeeleeuwen en pinguins.
Na een paar dagen hebben we met de beide families, de nederlandse en de peruaanse, gegeten in een typisch (nieuw) peruaans restaurant waar ze pollo a la brasa serveren; gegrilde kip met friet! Het voeren van gesprekken ging een beetje lastig en Edwin heeft zich suf getolkt, maar het was ontzettend leuk! De hele familie van edwin was gekomen incluis de beide omas en een tante uit Chili.Ze vonden het maar wat bijzonder om met zoveel (lange) witte mensen aan 1 tafel te zitten, dus als bewijs zijn er ontzettend veel fotos gemaakt.

Na Ica/Huacachina zijn we door gereisd naar Nasca, zon 2,5 uur zuidelijker met de bus. Omdat Edwin nog wat dingen moest regelen had hij geregeld dat we werden opgehaald van het busstation. En inderdaad er stond een ontzettend aardige jongen met een auto om ons vervolgens te brengen naar hotel BRABANT! een hotelletje van Nederlands7Peruaanse eigenaars. Helaas waren zij er zelf niet, maar het overeige personeel was ook ontzettend vriendelijk, echt alles mocht.
Nasca staat bekend om de nasca lines, grote tekeningen in de grond die je het best ziet vanuit een vliegtuigje. Dat hebben we niet gedaan, want dat is behoorlijk prijzig. Wel hebben we een mooie tour gedaan naar een oude Nasca/pre-inca mummie begraafplaats, een aquaductensysteem van deze zelfde beschaving (wat nog steeds werkt) en een werkplaats waar ze nog ceramiek bakken en beschilderen zoals ze dat vroeger in die streek deden.

Na een lange, maar zeer confortabele bus rit van 10 uur naar het zuiden, zijn we nu in Arequipa (jaa, Syl en Ant ook weer in de bus!). Deze stad ligt op bijna 2000 meter hoogte en is prachtige koloniale stijl gebouwd. Vanochtend vroeg zijn we aangekomen en we hebben er dus alweer een dag opzitten. we hebben een beetje door stad gekuierd en vooral veel souvenirsmarktjes bezocht. Er is meteen van alles aangeschaft en flink afgedongen, met goed resultaat!
Omdat we in een heel lekker hotel zitten hebben we besloten hier een dagje langer te blijven en dan daarna verder dit gebied in te gaan om de Colca Canyon te zien en condors te spotten.

Wanner ik een computer tref met een usb ingang zal ik weer wat fotos uploaden. --> YES gevonden, foto's zijn te vinden op: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.507815905901916.133379.100000205336992&type=3&l=99d44c0acb

Hasta luego!

• 05 Augustus 2012 - 09:12

Anne-Marlijn:

Lieve Roos & co!

Wat een leuk verhaal om te lezen! Toffe dingen doen jullie met z'n allen!
    Geniet en geniet nog meer ;)!
    Ik ben net terug van kamp en ga over 9 dagen naar Tunesië!

Liefs AM

• 06 Augustus 2012 - 13:22

Annemiek:

Wat maken jullie bijzondere dingen mee. Leuk dat jullie met beide families bij elkaar zijn geweest, lux uitje geworden zo te lezen!
    Veel cultuur ook! Maar jammer van de draaikunsten van Edwin.
    Noor en Adrio zijn na een leuk Gay weekend ook weer vertrokken!
    Nu veel regen hier, maar het schijnt beter te worden. Geniet nog maar lekker van het warme weer daar.

• 16 Augustus 2012 - 00:18

Francien Paalhaar:

Beste wereldreiziger,

Graag zou ik je om een gunst willen vragen.
    Mijn zus en haar vriend zijn door Zuid-Amerika aan het reizen op de fiets. Helaas is vanochtend hun trekkingsfiets (Santos) gestolen in Puno, Peru. Het gaat om een grote blauwe herenfiets en een kleine zwarte damesfiets. Beiden van het merk Santos. Mocht je hier toevallig iets van zien, zou je dan svp zo snel mogelijk contact willen opnemen met jannekepaalhaar@hotmail.com of patrick.hoekstra@mooiopreis.nl . Er staat een beloning van 1000 euro op! Alvast super bedankt voor je hulp!