Crash in de bergen tussen Bergen en Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van roos brens - WaarBenJij.nu Crash in de bergen tussen Bergen en Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van roos brens - WaarBenJij.nu

Crash in de bergen tussen Bergen en Oslo

Door: roos

Blijf op de hoogte en volg roos

10 Oktober 2009 | Noorwegen, Oslo

er is weer vanalles gebeurd en beleefd de afgelope periode.
school gaat goed en loopt nu echt op zijn eind hier. woensdag heb ik mijn examen en dan nog maar drie weken. daarna weer verder in nederland en zijn de 12 weken aan de hogeschool van Oslo alweer voorbij. het examen is een mondeling examen. we mogen uit een aantal "learning objectives" een onderwerp kiezen en daarover moeten we dan 20 minuten praten. ook worden er kritische vragen gesteld, maar ik ben benieuwd hoe kritisch dat wordt met een tutor die steeds zegt; "er is geen goed of fout, alles is een leerproces..." volgens mij moet het gaan lukken.

helaas heeft een van de nederlandse meiden, mijn mede ergostudent stella, oslo moeten verlaten. wegens familie omstandigheden moest zij terug naar huis. om de leuke periode hier voor haar af te sluiten hadden we een pannenkoeken diner georganiseerd voor de 11 nederlandse studenten van onze cours (allemaal van de HVA). stella, nikita en ik zouden wel even boodschappen doen. al winkelend waren we bezig de prijs te schatten van het pannenkoeken beslag, beleg en drinken. rond de 300 kronen zouden we toch zeker wel uitkomen....mooi niks hoor....totaal 600 kronen (70 EU)! en dan de drank, stroop en pepernoten niet meegerekend.
samen met joris en lotar hebben we twee en half uur staan bakken! resultaat; stapels en stapels pannenkoeken. als toetje hadden we perpernotenijs gemaakt. dat was ook een groot succes en zeker voor herhaling vatbaar. na het eten nog gezellig in de keuken van het studentenhuis gehangen en ons daarna verplaatst naar de studenten kroeg in de kelder van de school. een heerlijke avond gedanst en gefeest!

een week of twee geleden zijn papa en mama langs gekomen. ze hadden natuurlijk vanalles meegenomen aan kleren, snowboardspullen, pepernoten, stroop en kaas!! (willy en bram; jullie ook bedankt voor de bijdrage!!)
het was erg leuk om ze weer te zien en ze de stad te laten zien! we hebben lekker door oslo geslenterd en op terrasjes gezeten in het zonnetje. dat kon toen nog want het was een graad of 18-20. nu is dat wel anders... de temperatuur is in een dag of 3 gedaald naar gemideld 6-8 graden en sommige dagen en 's nachts rond of onder het vriespunt. kortom het begint echt winter te worden.

afgelopen week zijn we naar Bergen geweest voor een paar dagen. samen met joris, lotar, esther en nikita zijn we in de auto gestapt en door de bergen naar Bergen gereden. het duurde even voordat we weg waren, maar het was een mooie auto toch van een uur of 8. je moet je de noorse snelwegen niet al te "snel" vorstellen. de weg tussen de twee grootste steden van het land is een onverlichte bergweg, met haarspeld bochten en om de kilometer een tunnel. ondanks dat krijg je wel een waanzinnige indruk van het land. fotomoment na fotomoment wisselen elkaar af. het ene meer nog mooier dan het ander en watervallen langs de kant van de weg en zelfs al sneeuw op de toppen en in de berm. geweldig! midden in de nacht kwamen we aan in Bergen, waar het wonder boven wonder niet regende (bergen is de regenachtigste stad van europa geloof ik). we zijn nog even naar de plaatselijke kroeg "Garage" geweest, waarna we lekker in het hostel in bed kropen. de volgende dag regende het wel, natuurlijk. maar wel zodanig hard dat we niet de hele dag in de stad wilde slenteren. we hebben een sporthal net buiten bergen opgezocht en hebben er geschaatst en gebowld. erg leuk! terug in het hostel heeft lotar gekookt. weer een nieuwe versie van het oerhollandse nasi gerecht. erg lekker hoor, je moet gewoon een beetje improviseren. de rest van de avond een "pyama-party" gehouden en spelletjes gespeeld. het grote-namen-spel was een daverend succes. met purno de purno, allan, paul de leeuw (aka bob de rooy), de kietelaar, de white lady en de black lady, hebben we ons kapot gelachen. ook het ezelen was een "great succes". esther verloor en moest als opdracht een mandarijn in 20 seconden opeten. het is haar.....NIET gelukt, maar wat een giller!
de laatste dag toch nog maar de stad in gegaan, ondanks de regen. we zijn over de beroemde vismarkt gelopen waar joris en ik vanalles hebben geproefd; zalm in alle soorten en maten, heilbot, makreel, haring en zelfs walvis! we hadden het ontbijt net achter de kiezen, maar beloofde de marktkoopman 's middags terug te komen voor meer.
we zijn met een treintje naar boven gegaan en hadden een prachtig uitzicht over de stad. het waaide en regende keihard boven op de berg, maar gelukkig was er een restaurantje waar we wat konden drinken. je kon het tochtje ook lopen, maar gezien het weer zijn we gewoon weer in het treintje estapt naar beneden. daarna zijn we doorgelopen naar het aquarium van bergen, de dierentuin zegmaar. 's middags weer terug gegaan naar de vismarkt waar we een heel menukregen van de verkoper. hij was zo enthousiast bezig dat we hem niet durfden te stoppen of vragen hoeveel het zou gaan kosten.... we kregen drie verschillende soorten kaviaar, makreel, haring, zalm, garnalen, heilbot, walvis en nog veel meer. het was heerlijk! uiteindelijk hebben we 600 kronen betaald. veel geld, maar het was het waard hoor.
na deze lunch zijn we in de auto gesprongen zodat we nog een stuk in het licht konden rijden en konden genieten van het uitzicht. de reis ging heel voorspoedig, al begon het onderweg wel wat te sneeuwen af en toe. en toen plotseling......BOEM! lotar verloor de macht over het stuur en we belandden in een geul naast de weg, tegen de berg aan. iedereen ongedeerd, maar de auto toch wel IN een greppel... we zijn eruit geklommen en hebben de schade opgenomen; die auto (een vrij grote) krijgen we er niet uit! het sneeuwde en waaide behoorlijk. en mazzelaar als ik ben had ik net een pyamabroek aangetrokken...KOUD!! joris en lotar hebben mensen langs de kant van de weg aan gehouden en die hebben voor ons de wegenwacht gebeld. bedenk nog even de beschrijviong van de noorse wegen; kronkelig en donker. om meer schade te voorkomen zijn we berg op in de sneeuw gaan staan en hebben 50 minuten gewacht op de sleepwagen. tijdens het wachten zagen we dat we niet de enige waren die moeite hadden met de weg...we hebben meerdere auto's waaronder twee grote vrachtwagens naar beneden zien glijden. de trucks gleden letterlijk van de ene kant naar de andere kant van de weg, een van hen raakte zelfs met een flinke klap de vangrail, maar bleef op de weg. heel spannend om te zien. de sleepwagen heeft ons er zo uitgetrokken en meegenomen naar een garage beneden. de auto is even na gekeken en na het betalen van de kosten konden we zelf weer verder, terug naar Oslo.
met een beetje vertraging zijn we uiteindelijk goed aangkomen.
wat een avontuur...

foto's staan weer op picasaweb.google.nl/roos.brens

• 10 Oktober 2009 - 18:52

Syl En Ant:

Roosie snuif alles nog maar even goed op want voor je het weet ben je alweer hier. Met een klap nieuwe vrienden en een fantastische ervaring rijker. Je doet het goed!!!!

• 10 Oktober 2009 - 19:55

Stella:

oehhh wat spannend dat ongeluk!!! hopelijk komt het allemaal goed met de verzekering. wel een leuk avontuur in Noorwegenland! tot snel in Amsterdam!

• 11 Oktober 2009 - 11:32

Danielle:

Zoooo, wat een belevenissen allemaal. Geniet nog maar even met volle teugen en hopelijk kunnen we, als je weer in nederland bent, gauw met nienke een afspraakje maken om even bij te kletsen!!!