Muy frio - Reisverslag uit Boquete, Panama van roos brens - WaarBenJij.nu Muy frio - Reisverslag uit Boquete, Panama van roos brens - WaarBenJij.nu

Muy frio

Door: roos

Blijf op de hoogte en volg roos

18 Maart 2011 | Panama, Boquete

Hola vanuit PANAMA!!
na een geweldige laatste week in puerto en een nog veel betere laatste dag ben ik zaterdag de 12e met Eline en Susanne naar Panama, Boquete gereisd. na een gebroken nacht van slechts 2 uurtjes slaap zijn we 's ochtends vroeg vertrokken om de eerste bus van half 7 naa de rens te nemen. bij de grens aangekomen moesten we in de rij voor de stempels en toegang tot panama. na de eerste rij aan costa ricaanse kant mochten we zelf de grens overlopen naar panama, in dit gval een grote stalen brug mt houtn bielsen, die niet overal nog even jovel in elkaar zat. maar wel echt heel gaaf! daarna nog aan de panamese kant inde ij voor en verplicht buskaartje naar costa rica terug (als bewijs van uitreizen)en toen kon de eis weer verder gaan. eerst met de taxi van de grens naar almirante (2 uur) om daar over te stappen op de bus naar david (4.5) en vanuit david met de bus naar boquete (1.5). na een behoorlijk uitputtende reis (zeker op mar 2 uur slaap) bleek at er een fout was gemaakt in het reisschema van de meiden met wie ik was. wat inhield dat we helmaal niet in boquete moesten zijn, maar in bocas, wat we juist zo'n 8 uur daarvoor hadden gepasseerd!! na heel veel gebel en gedoe was er toch een gastgezin bereid de meiden op te halen en zelfs ik mocht mee om in het stapelbed te slapen. geweldig! ik ben drie dagen met de meiden bij Luz-Maria vrbleven. onze gast mama (of oma) is een vrouw van een jaar of 65-70 die samen met haar nichtj van 14 in en groot huis even buiten boquete woont. een vrouw die niet te stoppen, onverstaanbar spaans spreekt... een behoorlijke aanslag op onze spaanse taal kennis. behalve als we moeten komen eten: Rosaaaa, Susannaaa, Erlinaaa, venga!

Boquete is een dorp in de highlands van panama. het licht op ongeveer 1200 meter en je hbt uitzocht op de vulkaan (3400m, het hoogste punt van he land). het is hier echt prachtig. de zon schijnt vel en er trekken nevel wolken door het stadje, maar wat vooral opvalt is e keiharde wind! de inwoners van het stadje gaan er over het algemeen goed op gekleed de deur uit, met dikke jassen, mutsen en sjaals, terwijl wij bij 20 graden nog in onze korte broek lopen. maar mischien is dat omdat de meeste locals het hir altijd ma koud lijken te hbben, de meest gehoorde uitspraak (na het caribiche manana manana (morgen, mrgen)) is hier "muy frio!' of te wel heel koud!

de laatst dagen zit ik met dennis (ook van de taalschool in puerto) in een hostel gerund door Pancho. voor e broekers onder ons: stel je het huis van Corrie voor en maak daar en hostel van. helemaal top!
morgen gaan we met een korte tussenstop nar panama stad en vanaf daar ga ik kijken wat e volgende bestemming van mijn reis wordt.

het uploaden van foto's wil hier nit lukken, dus die hebben jullie tegoed. voor nu: hasta luego!

ps. het toetsebord hir werkt net rg mee, vandaar de soms wat vreemde woorden.

• 18 Maart 2011 - 16:24

Syl En Ant:

en weer heb je het leuk....ondertussen moeten we wel geloven dat dat echt door jou komt lieve Roosie. Onze kanjer, die het allemaal maar doet! Hasta la pasta! ( wij eten vanavond pasta) kus

• 18 Maart 2011 - 17:59

Gerda:

Hoi Roos, wat maak jij een geweldige tijd door zeg! Vooral door blijven gaan...
    liefs : Gerda

• 21 Maart 2011 - 06:47

Anne-Marlijn:

Yoo Roosje.. even snel voor mn werk je verslag gelezen.. Whaa wat gaaf.. Ik vind je foto's ook zo gaaf!! Enjoy schatje!