binnenland, indianen, revalidatiecentrum, nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van roos brens - WaarBenJij.nu binnenland, indianen, revalidatiecentrum, nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van roos brens - WaarBenJij.nu

binnenland, indianen, revalidatiecentrum, nickerie

Door: roos

Blijf op de hoogte en volg roos

09 Februari 2011 | Suriname, Paramaribo

Zo sinds het laatste verslag heb ik weer veel gedaan. het reizigersbloed begint te stromen. ik heb het na een paar dagen op gegeven mensen te zoeken die met mij meekonden naar het binnenland. in plaats daarvan ben ik met een touroperator gegaan en wat wilde het toeval: de jongen die ik als lokale gids had doorgekregen van lucas, was de gids van de touroperator! samen met een groep andere bakra's (nederlanders/blanken) werden we in het centrum van de stad opgehaald en reden we naar de Brownsberg. het eneige natuurpark en de hoogste berg van suriname (500 m). daar aangekomen hebben we een hangmatten kamp opgezet, dat wil zeggen, hebben we hangmatten op gehangen, het dak stond er gelukkig al. toen dat klaar was zijn we met Randy (de gids) gaan wandelen door het oerwoud. hij legde ons vanalles uit overhet ontstaan, de verschillende bomen (bijv. de lawaai boom) en de dieren (bijv. de kikkers, brulapen, witgezicht apen etc). de eerste wandeling eindigde bij een watervalletje waar ik, randy en een andere gids een "douche" hebben genomen. daarna in mijn kletsnatte kleren moest ik de hele trip weer terug lopen. een grote lunch was verzorgd en er was even tijd om te hangen en te kletsen. daarna zijn we nog voor een avond wandeling gegaan in de hoop apen te zien. die hebben we niet gezien, maar wel een waanzinnig uitzicht vanaf het hoogste punt. het slapen in de hangmatten was echt leuk.je moet even je draai zien te vnden, maar als je eenmal ligt is het heerlijk. het was bijzonder om daar te liggen/te hangen en alle geluiden van het bos te horen. s ochtens heel vroeg werden we gewekt door de brulapen, echt een heel vreemd geluid. stel je voor je loopt alleen door het bos en je hebt het geluid van deze apen nog nooit gehoord. je weet niet wat je hoort! laat staan wat jhee moet doen... ik ben bij de zonsopgang gaan kijken over het grote stuwmeer, echt prachtig. na een ontbijt, klaar gemaakt door randy, zijn we weer gaan wandelem\n, dit keer naar een grotere waterval, hier zhebben we met zn allen even gebadderd waarna een ogenschijnlijk zware terugtocht ons te wachten stond. we waren namelijk in 2 uur 400 meter gedaald.. gelukkig is het eigenlijk allemaal zonder moeite gelukt. s middags zijn we weer in de bus gestapt die ons aan het begin van de avond weer afzette in pparamaribo.op de berg hadden we gezelschap van een eenzame reiziger (net als ik :P). Andy, uit hongarije, is al 6 jaar op reis en gaat af en toe voor een weekje of wat terug naar zijn thuisland. verder reist hij alleen of met een groep de wereld (met name centraal amerika) rond. eenmaalterug in de stad zag ik hem op een terras zitten en hebben we samen gegeten en besloten een kamer n mijn hostel te delen, met oog op geldbesparing. het was leuk hem te ontmoeten en zijn verhalen te horen. ook gaf hij me leuke tips voor een volgende reis.

na de trip naar brownsberg ben ik in het weekend met een stel nederlandse meiden naar Bernhardsdorp geweest. het is een "modern" indianendorp. we kregen er een rondleiding van Eljo, een Karaib indiaan die werkt in para. we hebben er traditionele kleding gepast en gegeten van de vruchten die er groeien. het was echt leuk om hier te zijn, het was totaal niet ingesteld op touristen, en eljo was niet voorbereid op onze komst, maar dat maakte het juist leuk!

deze week heb ik een paar uurtjes (letterlijk 2) meegelopen met een ergotherapeute van het revalidatiecentrum. we zijn naar de mytylschool gegaan waar zij in sommige groepen een soort "groepstherapie" doet. het is sneu te zien wat de staat van het revalidatiecentrum inclusief de school is. totaal afgebladderde verf, weinig materiaal, een leeg therapiebad vanwege een defecte pomp, oude lawaaierige airco's en rolstoelen zonder banden... de ergo's hier doen hard hun best om de bekendheid en de inzet van ergotherapie hier te vergroten, maar ik geloof dat ze daarvoor heeeeeeeeel geduldig moeten zijn. morgen ga ik nog eens meelopen.

de afgelopen dagen was ik in nieuw-nickerie, de tweede stad van suriname. dit ligt helemaal aan de andere kant van het land (westelijk). ik had gehoord dat het daar best leuk moest zijn. nou toen ik aan kwam was er echt niets te doen en geen kip op straat. het hotel waar ik heen ging was al niet veel beter, volgens mij was ik de enige tourist en in mijn kamer waren achter het bed wat vage, op bloed lijkende, vlekken te zien... heen leguber. later heb ik nog een wandeling gemaakt om te proberen tot de zeedijk te komen daar. maar dat is me niet gelukt. het was zooo warm dat ik maar weer ben omgedraaid. vanmorgen vroeg heb ik weer een taxibus gepakt richting stad. de rit heen en terug was eigenlijk wel heel leuk, wel wat lang (4 uur). het is een lange rechte weg met aan weerszijden bos, bomen of grasland en afen toe een grote brug over de verschillende rivieren die je kruist en dorpjes.

nu weer terug in de stad. zaterdag ga ik een fietstour doen langsverschillende dorpjes en plantages in het commewijne district. ook is er een festival. vrijdag of zondag hoop ik ook nog een dagtripje te doen. maandag ga ik suriname verlaten en vlieg ik naar aruba, om daar mn oom, tante, neefje en lieftallige broertje op te zoeken. het wordt maar een kort verblijf op het kleine eiland, want ik ga daarna gauw door naar costa rica!

er staan weer wat foto's op: http://www.facebook.com/album.php?aid=58374&id=100000205336992&l=c25dde4fc5

  • 09 Februari 2011 - 19:39

    Stella:

    heej! leuk om je nieuwe reisverslag te lezen. Noorwegen nog niet vergeten?

    ik heb ooit ergens gelezen dat er in suriname geen ergotherapieopleiding is. klopt dat en komen de ergo's die jij hebt gezien uit NL?

    veel plezier nog!!

  • 09 Februari 2011 - 19:41

    Marlot:

    hee tulpekind!
    wat een leuke dingen weer!
    en wat leuk dat je even naar aruba gaat!
    ik denk vaak aan je :)
    geniet van alles!
    dikke kus
    ps. geldbesparing, amehoela :p

  • 09 Februari 2011 - 20:32

    Syl En Ant:

    nee ik geef Mar gelijk wat betreft dat geldbesparen..... maar lieve Roosie wat is het weer allemaal leuk wat je meemaakt. Ik wil heel graag zo'n tour maken naar het oerwoud. Lijkt me zo top!! Ga maar lekker even naar je lieve oom en tante en neef en broertje.

  • 09 Februari 2011 - 21:14

    Annemiek:

    Wat leuk om gelijkgestemde reis-zielen te treffen! Kun je niet wat leuke verkleedkleren mee terugnemen? En die markt, dat lijkt me wel wat; dan Surinaamse gerechten maken, heerlijk! De raampjes van de bus....lijkt wel art déco stijl! Welnu Rosa deluxe....heb het goed!

  • 10 Februari 2011 - 08:45

    Anne-Marlijn:

    Whaa, ik word echt een beetje jaloers van je verhalen!! Zo leuk! Hopelijk was de bus niet zo vol als onze matatu naar de Sesse Islands;)
    Veel plezier nog in Suri en dan op naar t volgende avontuur!

    Njoy!

    Liefs AM

  • 10 Februari 2011 - 11:59

    Nienke Rijskamp:

    Hoi lieve roos,
    Waanzinnig allemaal. Ik zou graag in je schoenen willen staan. Hoop dat je heel erg geniet. Els is vandaag ook naar Suriname gevlogen. Zij zit in Parimaribo. Hoop snel weer van je te lezen. Ashvin en Nienke

  • 11 Februari 2011 - 13:40

    Willy :

    Ha lieve Rozeknop,
    Wat fantastisch om je avonturen weer te kunnen volgen, je schriijft zo beeldend dat we de warmte kunnen voelen!
    Zet "m op en geniet met volle teugen!
    Veel liefs van Bram en Willy.

  • 11 Februari 2011 - 21:43

    Linda Verstraaten En Yvonne Janssen:

    heey

    sorry dat we zo laat reageren. ik wilde je even laten weten dat wij beide met onze vriendjes (die nog langs komen) naar het binnenland willen gaan en dat we geen interesse hebben. maar ik lees dat je al bent geweest en het klinkt fantastisch! wel balen voor je dat je alleen moest gaan... maar ik lees dat je het, ondanks dat erg naar je zin hebt gehad. nog een fijne tijd in suriname gewenst en alvast veel plezier in aruba en costa rica! groetjes Linda en Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2011

is weer thuis!

12 Juni 2011

aan alles komt een eind!

10 Mei 2011

Peru...

19 April 2011

Lama´s, cavia´s, Machu Picchu, busreizen en Edwin

30 Maart 2011

PC
roos

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 123772

Voorgaande reizen:

03 Januari 2017 - 13 Februari 2017

And again

10 Maart 2015 - 04 Juni 2015

Daar gaan we weer :)

12 December 2013 - 12 Maart 2014

Peru again

25 Juli 2012 - 05 September 2012

Peru con todo la familia

22 Oktober 2011 - 23 November 2011

Peru ziekenbezoek

27 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Zuid-Amerika

14 Augustus 2009 - 14 November 2009

Noorwegen, Oslo

24 Juni 2009 - 02 Augustus 2009

Uganda, Kampala

Landen bezocht: