Next stop; Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van roos brens - WaarBenJij.nu Next stop; Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van roos brens - WaarBenJij.nu

Next stop; Aruba

Door: roos

Blijf op de hoogte en volg roos

15 Februari 2011 | Aruba, Oranjestad

vanuit paramaribo ben ik gisternacht vertrokken naar de volgende bestemming: ARUBA. even een paar dagen bij die lieve oom, tante en neef van me langs. en bram is er ook. twee-vijfde van de familie brens gaat vanaf vandaag het eiland onveilig maken.

de laatste week in suriname ben ik nog twee keer weg geweest. suriname is in districten verdeeld (vergelijkbaar met provincies). het district Commewijne ligt direct tegenover de stad en het distrct aan de suriname rivier. tijdens mijn tripje naar de warrapa-kreek zijn we per busje over de grote jules wijdenboschbrug gereden. dit is een enrome betonnen brug over de brede rivier. vana de brug kun je mooi de stad zien liggen en het scheepswrak (wrakschip in surinaamse bewoording) van het schip wat een duitse kapitein tijdens de tweede wereld oorlog daar heeft laten zinken. vanaf de brug rij je eigenlijk direct een stadje/gemeente in, meerzorg. en verder kom je langs plaatsen die heten marienburg, alkmaar, nieuw-amsterdam. veel nederlandse namen hier, naar de gelijknamige of oude plantages die daar toen ter tijd zaten. zo zijn er ook plantages (geweest) met de namen katwijk, puremend en waterland. toch grappig. in alkmaar zijn we overgestapt op een boot die ons over de Commewijne rivier naar de kreken heeft gebracht. op een oude kaart kun je zien hoe de plantages aan de rivier en de kreek hebben gelegen. we zijn uit gestap bij het dorpje en voormalig plantage Bakkie. dit is een dorpje waar een jonge (nederlands) surinaamse vrouw woont die een jaar of 3 geleden is gaan zoeken naar haar roots, naar de plantage waar haar familie vandaan komt. zo is ze bij bakki uitgekomen en heeft ze daar de oude, totaal overgroeide plantages "ontdekt". hiervoor moesten ze wel eerste de oude warappakreek uit graven, ook de kreek was helemaal dicht gegroeid. door die inspanningen heb ik het oude dorp kunnen zien en de kreek op kunnen varen tot aan de oceaan. het was echt zo leuk! tussen tijds hebben we gegeten op citrusplantage alliance. een staatsplantage die nog gewoon in werking is. maar dan natuurlijk wel met contract arbeiders. ook hebben we daar door de citrusvelden gelopen en verse sinassen (sinaasappels) geplukt en gegeten. zooooo lekker.

de dag daarna ben ik weer in het zelfde district geweest maar dan voor een fietstocht langs oa. plantage peperpot, nu een natuurparkje, voormalig plantage marienburg, waar suiker en rum verwerkt werd en nieuw-amsterdam. de fietstocht met ongeveer 15 nederlandse studenten begon goed. iedereen een fiets, iedereen op tijd, lekker zonnetje. maar eigenlijk na een minuut of vijf fietsen barste er een tropische bui los. althans wij dachten dat het een bui was, maar in tegenstelling tot een bui hield deze regen niet meer op en hebben we van 9 tot 5 in de regen gefietst. in het begin nog met ponchootjes maar later totaal doorweekt op blote voeten. gelukkig maakte het de trip niet minder leuk.

beide dagen is mijn groepjegevolgde door een cameraploegje van een surinaamse zender. ik hoop die beelden in handen te kunnen krijgen, zodat jullie er ook van kunnen genieten hahah. ook de foto's van de totaal verzopen fietstour moet ik nog achterhalen, want die kon ik met dat weer natuurlijk zelf niet maken.

na een lange nacht wachten op het vliegveld zanderij zit ik nu alweer een dagje op aruba. het is leuk en vertrouwd hier weer te zijn. bram heeft zijn haar geknipt en hangt de hele dag in bed. als ie uit bed is loopt ie wat rond in zn zwembroek, wachtend op berend om te gaan surfen en kiten. ik schop hem zo (het is nu half 9) z'n bed uit want we gaan samen op de fiets richting strand.
nu eerst een kopje thee.

hier zijn de foto's:

Anne-Marlijn:

Yeah! Super leuk! Ik wil foto's zien!! En binnenkort skypen? x

• 15 Februari 2011 - 21:34

Annemiek:

Nou, Roos, snap dat je aardig thuis voelt bij die Nederlandse namen! En die verse sinaasappels, wat een genot.
    De tropische regenbui doet me denken aan Florida, niet alleen een langdurige bui, maar ook nog onweer. Tot je enkels in het water! Kom je nu in het Surinaamse plaatselijke suffertje? Wat een grap! En Bram z'n haar afgeknipt...dat vraagt om een foto. We zijn benieuwd.

• 16 Februari 2011 - 16:31

Syl En Ant:

kijk een pronkstraat in Paramaribo....nou nog een brenzesteeg. Dan is het goed verdeeld!! Lieve Roosie geniet van je broertje. Kus voor je oom en je tante en vergeet die leuke neef niet. Echt leuke foto's!!!!